torsdag 10 mars 2011

London

Resan till London var jättebra. Det regnade mesta delen av tiden, men turist som man är trotsar man väder och vind för att se alla sevärdigheter - Big Ben, London Eye, Madame Tussauds, Buckingham Palace osv. Madame Tussauds var riktigt häftigt, helt sjukt att en del vaxdockor såg helt verkliga ut. Jag står och väntar på att få ta kort på Will Smith, men det står en annan tjej med en lite häftigare kamera än mig och ska ta kort på honom, så snäll som jag är står jag och väntar på att hon ska bli klar. Jag väntar säkert i någon minut, tills Ida gör mig medveten om att det inte är en riktig människa med kamera utan det är en vaxdocka. Läskigt! Vid ett tillfälle inne på madame tussauds får man välja om man vill gå genom skräckkammaren eller inte. Ida ville inte göra det, men jag var ju bara tvungen då jag gillar adrenalinkicken. Så där står jag ensam och väntar på min tur, först i kön hamnar jag och tvingas in i mörkret helt själv. Det hänger vaxdockor i taket, som om de hade hängts, blodiga figurer längs väggarna och riktiga människor som har till uppgift att skrämma oss. Det var inte lika läskigt som på spökhuset på Grönan, men helt klart godkänt.
När vi gått igenom madame tussauds får vi möjligheten att gå på en kort 4D bio med superhjältar vilket vi självklart gör. Kommer in i biosalongen och sätter oss i ett par stolar där man halvligger och har filmduken i taket. 4D bio har samma effekter som 3D, att grejerna kommer emot en. Men det är även ändra effekter som vid ett tillfälle så landar en buss i en fontän, man ser vattnet komma emot en och samtidigt får man vatten på sig i form av att de sprutar vattenånga. När spindelmannen skjuter iväg sitt spindelnät kommer det en vindpust på en. När en av superhjältarna tar fram sina knivar (som han har på händerna) kommer det upp som knivar i ryggen på en. Och vid ett annat tillfälle känner man hur krypen som är på bion kryper längs ens ben. Sjukt häftigt. Skulle lätt gå och se en 4D bio om de kom hit. Det var en sjukt häftig upplevelse!

London i sig är en väldigt fin stad och nu har jag upplevt den. Tar nog ett tag innan jag åker dit igen. Men fint var det och det var skönt att få umgås med Ida lite.

/I
Published with Blogger-droid v1.6.7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar