söndag 31 oktober 2010

Pluggar

Sitter här och läser en bok, Pedagogen och den musikaliska människan, och försöker samtidigt fundera hur jag ska kunna få in den i min uppgift där jag ska berätta hur jag som pedagog tänker arbeta med musik tillsammans med barn. I de första kapitlen hittar jag absolut ingenting som jag har användning av, står bara en massa saker om flöde, musikalisk/musikalisk och ingenting som jag känner att jag har någon användning av. Men nu äntligen verkar jag hitta någonting som jag kanske ska kunna få in på ett eller annat sätt.
Det roligaste med den här uppgiften är att jag egentligen vill skriva att jag inte vill jobba med musik tillsammans med barn, men om jag skulle skriva någonting sådant skulle jag antagligen inte få godkänt. Men till saken hör att jag inte känner mig bekväm med ämnet musik, jag gillar inte musik som ett skolämne, i alla fall inte så länge jag måste närvara. Jag är imponerad av människor som kan spela instrument och sjunga, dessvärre tillhör jag inte en av dem.



Nu borde jag återgå till denna kära bok för att sedan gå över på Musiklust där jag hoppas kunna hitta mer saker som jag har användning för. Men om jag gissar rätt skulle jag kunna tänka mig att det finns massor av saker som enbart känns överflödigt i böckerna - tyvärr.

/I

1 kommentar:

  1. Hejsan, jag läser också till lärare och ditt tänk är ganska vanligt. Om inte för just musik så för något annat ämne. Men bara för att man inte gillar musik eller något annat ämne så har man inte rätten att ta den ifrån sina elever. Jag har aldrig rikigt gillat matte och fick slita som fan för att klara mattekursen på universitet.. Men jag måste ändå lära ut matte så kan inte skita i det. Ditt problem som obekväm musisk människa är att du tror att det måste vara svårt. Som lärare behöver man egentligen inte göra så mycket om du lägger fram tydliga ramar, eleverna kan fylla i själva. Musik o de andra estetiska ämnena handlar om att skapa, det individuella skapandet. Alla är vi unika.

    SvaraRadera